Vet du vad en servicetekniker är och vad de gör? Om inte, då kommer du få lära dig mer om detta i dagens inlägg. Jag hoppas att ni kommer gilla det, och kanske lära er något nytt.
Servicetekniker är ansvariga för att installera, underhålla och reparera olika typer av utrustning. De arbetar med allt från mindre enheter som strykjärn till stora maskiner som industriella kylskåp. Ofta jobbar servicetekniker på uppdrag av företag eller privatpersoner, men det finns också många som arbetar inom offentlig sektor.
Det finns många olika typer av servicetekniker, allt beroende på vilken typ av utrustning de arbetar med. Men det finns några grundläggande egenskaper som alla servicetekniker bör ha. Dessa inkluderar:
Teknisk kunskap: En servicetekniker måste ha en god teknisk kunskap för att kunna installera, underhålla och reparera olika typer av utrustning.
Fysisk styrka: Ett stort antal av de jobb som en servicetekniker gör kräver fysisk styrka. Det kan innebära att man måste bära tunga föremål, klättra i höga byggnader eller utföra andra typer av fysiskt krävande arbete.
Problemlösning: En servicetekniker måste vara bra på att lösa problem. Ofta stöter man på problem med utrustning som är svåra att diagnostisera och det krävs en god problemlösningsförmåga för att hitta en lösning.
Flexibilitet: Ett annat viktigt egenskap för servicetekniker är flexibilitet. Man måste kunna anpassa sig till olika situationer och ofta arbeta under tidspress.
Social kompetens: Servicetekniker har ofta kontakt med kunder eller andra personer i sitt arbete. Därför är det viktigt att man har god social kompetens och kan hantera olika typer av människor på ett professionellt sätt.
Det finns många olika utbildningsvägar för att bli servicetekniker och det finns inget specifikt krav på en viss examen. Men det är alltid en fördel om man har en gymnasieexamen inom teknik eller serviceyrken. Man kan också gå en specialistutbildning inom området man är intresserad av, till exempel elektronik eller mekanik.